Lifestyle

KUPOVINA SNOVA

Svet je preživeo još jedan “crni petak”

Uprkos koroni ili bolje rečeno, baš u inat njoj, i ovaj poslednji novembarski petak značajan deo svetske populacije potrošio je na kupovinu iz snova. U većini metropola, posle celodnevnog čekanja u dugačkim redovima, stanovnici su kućama odlazili bogatiji za željeni artikal plaćen i 70 odsto jeftinije.

A kako je uopšte nastao “crni petak?

Uvod u najzabavniji deo godine

Davne, 1863. godine američki predsednik Abraham Linkoln utvrdio je da poslednjeg četvrka u novembru nacija slavi Dan zahvalnosti. Naravno, nikome nije padalo na pamet da sledećeg jutra bezglavo juri u kupovinu, ali vremenom su svi prodajni lanci počeli sa sniženjima proizvoda upravo dan posle tog značajnog američkog praznika. Jer, praktično sa “crnim petkom” počinje velika božićna kupovina.

Uvod u najzabavniji deo godinpostoje razne teorije kad se i kako taj termin pojavio i šta on, istinski simbolizuje. Prvo pominjanje vezuje se za Filadelfiju tokom šezdesetih godina 20. veka, a autorstvo se pripisuje saobraćajnom policajcu očajnom zbog kolapsa usled velikih gužvi. Novinar Džozep Beret svojevremeno je u tekstu za “Večernji bilten” iskoristio “crni petak” kako bio opisao saobraćajne gužve u gradu. “Početkom 60-ih policijski reporter Nejtan Kleger i ja pisali smo o Danu zahvalnosti u Filadelfiji. Izraz “crni petak” pojavio se na naslovnici”, napisao je Beret.

 

Širom sveta odomaćio se „crni petak“

Ustvari, činjenica  je da je termin nastao zbog pada cene zlata usled koga se američka privreda oporavljala godinama. Džej Gould i Džim Fisk, brokeri sa Vol strita, mesecima su otkupljivali zlato od manjih deoničara, a u zaveru – pokušaj monopola – uvukli su i političara Bosa Tvida koji je potkupljivao činovnike na visokim položajima. Istina je, ipak, otkrivena i to 24. septembra 1869, kad je predsednik Grant naredio Trezoru SAD da u opticaj pusti ogromne zalihe zlata, čime je doveo do bankrotsva lihvara sa Vol strita. Od tog dana država kontroliše tržište plemenitog metala.

Uprkos gužvama, niko ne propušta poseban dan za najjeftiniju kupovinu „svega i svačega“

Prema drugoj i mnogima slikovitijoj verziji “crni petak” je dan kad su vlasnici plantaža sa juga Amerike prodavali robove po sniženoj ceni. Reč je o potpuno neutemeljenoj priči. Da se to ne bi ponavljalo, na zahtev velikih kompanija, stručnjaci za marketing počeli su 1961. godine da rade na promeni slike koju je “crni petak” imao u javnosti. Njihov cilj bio je da pretvore “nekotrolisanu kupovinu potrebnih, još više nepotrebnih stvari” u porodičnu zabavu. Kako sada stvari stoje, u potpunosti su ga ostvarili – ne postoji metropola u kojoj se “crni petak” nije odomaćio.

 

Fotografije: Pixabay, društvene mreže

Slični članci

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Back to top button