NAJBOLJI I NAJLEPŠI PUT NA SVETU
Transfagarašan (Transfăgărășan) neki navode kao najbolji put na svetu. Drugi, pak, kažu da je najlepši put na svetu. Ovaj put preko Fagaraških planina u Rumuniji je u svakom slučaju san za svakog pravog vozača, avanturistu ili biciklistu – ako se njime prođe u pravo vreme.
Rumunija obiluje kulturnim, ali i prirodnim lepotama. Međutim, na ovim prostorima ova država je sinonim za Temišvar i Drakula turu. Ali postoje i neki drugi predeli i neki drugi putevi poput onog od Sibnja ka Brašovu gde se mogu videti utvrđene crkve po selima, takođe možeti skrenuti sa planirane ture da vidite Tranfagarašan – put preko Fagaraških planina, koji je svojevrsna atrakcija i koji povezuje Transilvaniju i Vlašku.
Otkud ovaj put ovde i šta je prethodilo izgradnji Transfagaraša?
Godina je 1968. a Sovjetski Savez je ušao Čehoslovačku i zvecka oružjem prema ostalim socijalističkim državama, koje još uvek nisu u njihovom bloku. U strahu od sovjetske invazije, a radi odbrane zemlje i bržeg kretanja vojnih trupa, rumunski socijalistički diktator Nikolae Čaušesku odlučuje da izgradi put preko, do tada, nepristupačnog terena. Preko karpatskih planina, tačnije Fagaraških planina.
Iako je Rumunija imala nekoliko strateških puteva preko planina koji su građeni pre i u prvim godinama komunizma, najveća njihova mana je bila u tome što su bili u dolinama reka ili klancima koje je bilo lako blokirati i kontrolisati od strane neprijateljskih trupa.
Izgradnja Transfagaraša počela je 1970. godine i trajala je 4 godine. Sve je to koštalo mnogo, ali finansijski aspekt nije u prvom planu. Naime, put je gradila rumunska vojska i 40 vojnika je izgubilo život. Brojka jeste velika, ali s obzirom na to da je za izgradnju utrošeno 6 miliona kilograma dinamita, pitamo se kako Rumunija još uvek postoji.
Najviša tačka ovog puta nalazi se na visini od 2.034 metra i predstavlja pravi izazov preći ga kolima, a kamoli nekim drugim prevoznim sredstvom. Međutim, Transfagarašan pohode mnogi biciklisti i drugi putnici. Najviša tačka ovog puta je jezero Balea.
Jedna od zanimljivosti je da je put blokiran tj. njime je nemoguće proći, jer je mahom zavejan i otvoren je u periodu od juna do oktobra. Na mestu gde postavljen betonski blok koji ne dozvoljava prolazak stoji žičara kojom je put moguć do vrha.
Na žalost vozača, ali na sreću putnika,zbog konstantnih serpentine, do jezera se stiže žičarom, odnosno gondolom. Cena vožnje je oko 10 evra u lejskoj protivvrednosti (novinarima je vožnja besplatna). Pogled iz žičare je prelep, a iz nje se vidi i da je put zavejan.
Govoreći o južnoj strani Fagaraških planina i Transfagaraša koji prolazi kroz ove predele, treba znati da se baš tu nalazi pravi dvorac Grofa Drakule, odnosno Vlada Cepeša. Radi se o utvrđenju Poneari, ili zamku Arges, ali – gle čuda – “drakula tura” ne vodi kroz ove predele.
Od Beograda do mesta Cartišoara ima oko 480 kilometara, te ako vas put natera u ove krajeve, ne propustite da se bilo kojim prevoznim sredstvom provozate Transfagarašanom. Ekipa emisije “Top Gear” ga je svojevremeno proglasila “Najboljim putem na svetu”.
Ovaj put je postao svojevrsna turistička atrakcija i gužve su postale uobičajene kada je lepo vreme. U svakom slučaju, pažljivo planirajte da se provozate ovim putem, jer vam gužva ili pogrešno doba u godini mogu pokvariti planove.
Transfagaraš, dužine 90 kilometara, svojstven je i po tome što ima najviše tunela od bilo kog drugog puta u Rumuniji, ukupno pet i najviše vijadukta od svih tamošnjih puteva. Zbog konfiguracije terena, serpentina i drugih krivina, prosečna brzina na njemu je 40 kilometara na sat.
T.R.
Fotografije: pixabay