U Španiji pokrenuta moderna revolucija protiv prekomernog turizma
Užasnut nakon što je saznao da će njegov iznajmljeni stan u kom je živeo 10 godina postati turistički apartman, jedna Španac oglasio se na društvenim mrežama — a potom pokrenuo pravu modernu revoluciju.
Nisam nameravao da naoružam revoluciju. Samo tražim kuću u kojoj ću živeti – rekao je Dani Romero, nakon što su stanovnici Malage počeli da lepe nalepnice „Ovde je živela porodica“ i „Idite kući“ ispred turističkih mesta širem ovog južnog španskog grada.
Na osnovi onoga što je jedan španski emiter nazvao „pobunom nalepnica“, ovo nije odbijanje turizma, rekao je Romero. Umesto toga, stanovnici grada se bore sa rekordnim brojem turista, i potreban je uravnoteženiji pristup koji bi mogao da omogući bolju koegzistenciju između stanovnika i turista.
Evropa je prepuna zbog prekomernog turizma. To je debata koja se vodi širom Evrope, dok se gradovi od Atine do Amsterdama bore oko toga kako se najbolje izboriti sa prekomernim turizmom.
U Malagi, Romero je učinio sve što je mogao da pregovara sa svojim stanodavcem, nudeći mu da poveća kiriju za trosoban stan u kojem je živeo na periferiji centra grada. Međutim, odbijanje njegovog stanodavca navelo je Romera u očajničku potragu usred oskudnog tržišta nekretnina na kojem su turističke ponude godinama nadmašile broj stanovnika u centru grada.
Pogledao sam kuće koje nemaju prozore, drugu koja je tražila depozit od 40.000 evra. U petak mi je jedan tražio depozit od 200 evra samo da posetim stan – objasnio je Romero.
Frustriran, Romero se okrenuo Fejsbuk nalogu svog bara gde je i pokrenuo revoluciju — počeo je da kači natpise „AT – Apartamento Turistico ili Turistički apartman“ – natpise koji oglašavaju puštanje turista u grad.
Ubrzo su se stizali odgovori njegovih sugrađana, koji su dodali nove natpise koji se koriste kao slogani — „Ovo je nekada bio moj dom“ i „Idi svojoj kući!“. Kampanja je ubrzo zaživela svoj život, pošto su stanovnici počeli da štampaju odgovore i lepe ih na širom grada.
Meni se čini da je to veoma miran način protesta. Iza ovoga ne stoji nikakva organizacija ili politička partija. Komšije su se zasitile jer je ovo pitanje koje pogađa apsolutno sve nas – istakao je Romero.
Nedavno istraživanje stanovnika Malage pokazalo je da je pristup stanovanju njihov glavni problem, a 60 odsto anketiranih opisali su cene zakupa kao „veoma skupe“.
Dok je oko 80 odsto ispitanika opisalo uticaj turizma kao „veoma pozitivan“ ili „pozitivan“, najnoviji dostupni podaci pokazuju da je 2021. godine broj stranih državljana koji su se doselili u grad porastao za 2.600, dok je populacija španskih državljana pao za skoro 1.000.
Kako je broj turističkih apartmana rastao, ponuda iznajmljivanja za lokalno stanovništvo se smanjivala, što je dovelo do smanjenja cena grupa kao što su penzioneri, neki koji su bili primorani da se usele u zajednički smeštaj. Imam 48 godina, imam visoka primanja, ušteđen novac i ne mogu da nađem kuću. Kakva je situacija sa ljudima koji imaju 25 godina? – pita se Romero.
Ni oni koji su imali sreće da poseduju svoj dom nisu imuni, rekao je on, jer je priliv turista stalno zamenjivao voćarske prodavnice i ribnjake štandovima sa suvenirima i ostavom za prtljag.
Nemam ništa protiv turizma. Turisti posećuju moj bar, a ja sam bio turista. Ali moramo da regulišemo turizam – ja i pola grada ne možemo ovako da živimo – naveo je Romero.
Grad Malaga, koji je nedavno odbacio zakon koji bi opštinsko tržište iznajmljivanja bio klasifikovan kao „pod pritiskom“ dozvoljavajući zvaničnicima da uvedu ograničenja zakupnine u određenim slučajevima, nije odgovorio na zahtev za komentar.
Kako su se širile vesti o Malaginoj pobuni nalepnica, Romeru su stizale poruke iz cele zemlje. Od San Sebastijana do Valensije i Madrida i Barselone, stanovnici su stupili u kontakt da izraze interesovanje za štampanje sopstvenih nalepnica.
Drugi su dali svoje mišljenje. Neki ljudi su zaista pružili podršku. Drugi misle da je sve ovo glupo. Ali na kraju dana, sve što radim — ponavljam — je protest jer nemam dom – završio je Romero.